De hoes zal veel platenverzamelaars bekend voorkomen, maar ook ik kwam er, net als Jan Vollaard, pas later achter wat het eigenlijk voorstelde. Echt goed bekeken had ik de hoes nooit, maar als ik er iets in zag was het een meloen of mango. En eigenlijk is het zo logisch dat je er nauwelijks omheen kunt. Het gaat om een verzamelelpee, een dubbele, van het label Island uit 1971, die tevens de titel van het boek van Jan Vollaard is: El Pea.
Het moge al duidelijk zijn, maar verdient wellicht
toch nog enige nadruk, dat het hier dus niet om willekeurige verzamelelpees
gaat, maar om verzamelelpees van een label. Dus met alleen artiesten die het
label vertegenwoordigde op de plaat. Alle 13 Goed of Alle 14 Favoriet vallen
dus buiten de boot. Vollaard heeft er meer dan zeventig met een korte
bespreking opgenomen en doet als toegift nog eens vijfenzestig suggesties die
eveneens de moeite waard zijn. En dat zijn ze nog lang niet allemaal.
Voor platenlabels was het een marketinginstrument om
liefhebbers op een goedkope manier kennis te laten maken met wat zij zoal te
bieden hadden. In een aantal gevallen leidde het ook tot een reeks. Denk aan Tamla Motown Is Hot Hot Hot!, That’s Soul of Tighten
Up. Bijna
elk label had er op zijn minst een en het blijkt ook nog eens van alle tijden.
De meest recente in het boek dateert van 2019.
De meeste stukjes behandelen één plaat en beslaan twee
pagina’s. Daarin is niet alleen aandacht voor de nummers die op de plaat staan,
maar wordt meestal ook een korte geschiedenis van het label weergegeven. Daarmee
geeft het boek ook een mooie blik op de muziekgeschiedenis en de ontwikkelingen
in de muziekindustrie. Zo kende ik het label Transatlantic vooral van de
Engelse folkband The Pentangle en soloplaten van Bert Jansch en John Renbourn.
Nooit heb ik er bij stilgestaan dat de naam verwijst naar het initiatief van
labeloprichter Nat Joseph om Amerikaanse muziek aan de andere kant van de
Atlantische Oceaan uit te gaan brengen. Zo staat het boek boordevol leuke
muziekfeitjes. Van elke plaat wordt bovendien een sleutelnummer besproken.
Veel van de platen die in het boek beschreven worden
kun je ook tegenwoordig nog voor minder dan 10 euro in de tweedehandsplatenwinkel
op de kop tikken. Er zit echter ook een aantal platen tussen die het
veelvoudige van de originele prijs opbrengen en collector items zijn geworden. Sommige verzamelaars bevatten nooit eerder op vinyl uitgebrachte nummers van artiesten. Zo staan op de verzamelaar Beserkley Chartbusters Volume 1 vier
nummers van Jonathan Richman (soms met The Modern Lovers) die nooit uit zijn
gebracht. Ze zijn uiteindelijk in 2004 wel als bonustracks op een cd-heruitgave
terecht gekomen, maar dat telt voor de ware vinylverzamelaar natuurlijk niet.
Bij sommige lemma’s heeft Jan Vollaard hulp gekregen
van kenners die meer dan hij thuis waren in het genre dat op de verzamelaar
terug te vinden is. Maar als de initialen niet waren toegevoegd zou je ze er
niet makkelijk uit halen. Alle stukjes zijn even vloeiend geschreven en
voorzien van een foto van de hoes van de desbetreffende plaat. Er zit echter
ook een groot nadeel aan dit boek: voor degenen die met het verzamelaarvirus
besmet zijn ligt een nieuwe verslaving op de loer.
Jan Vollaard – El Pea, de magie van de labelcompilatie.
Assen: Koninklijke Van Gorcum.
ISBN 9 789023 260141. Prijs: 25
euro
Oorspronkelijk verschenen in: Platenblad, nr. 283, 5 juni tot 17 juli 2024.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten